Pod primárnym vzdelávaním v našich podmienkach rozumieme I. stupeň ZŠ. Ako uvádza prvá kapitola, pomenovanie primárne vzdelávanie prešlo svojim historickým vývojom, počas ktorého sa menilo. Súčasné označenie „primárne vzdelávanie“ vychádza z klasifikačného systému ISCED 1.
Primárne vzdelávanie sa vo svete môže vyskytovať ako samostatná inštitúcia, ktorá sa riadi vlastnými cieľmi, metódami a štandardami a nie je ovplyvňovaná predškolským a nižším sekundárnym vzdelávaním. Uvedenú podobu vzdelávania môžeme nájsť napr. v Rakúsku, Rumunsku, Bulharsku, Grécku, Belgicku atď.
Druhú podobu primárneho vzdelávania predstavuje jeho prepojenie s nižšou sekundárnou školou. V tomto prípade tvoria jednotnú inštitúciu, ktorá má spoločnú organizačnú štruktúru (buď sa člení napr. ako u nás na I. a II. stupeň ZŠ alebo tvorí jednotnú školu bez vnútornej diferenciácie). Takáto podoba primárnej edukácie je typická pre Slovensko, Česko, Poľsko, Maďarsko, Fínsko, Švédsko a pod.
Okrem prepojenia s nižším sekundárnym vzdelávaním sa primárne vzdelávanie môže vyskytovať v spojení s predškolským vzdelávaním, ktoré vytvára jednotnú organizačnú inštitúciu, napr. Holandsko.