Celoživotné vzdelávanie a kľúčové kompetencie
Pojem celoživotné vzdelávanie bol definovaný v Memorande EK (Brusel, 2000) o celoživotnom vzdelávaní. Celoživotné vzdelávanie má podporovať vzdelávacie aktivity všetkého druhu, vo všetkých svojich podobách a formách. Vzdelávanie tak nemá byť výsadou školy a školského vzdelávania. Následne rok na to (t. j. 2001) sa k nemu uskutočnili národné diskusie a vypracovali sa národné správy. Na základe uvedených správ bol vytvorený materiál Správa o realizácii celoživotného vzdelávania v európskom priestore (2002).

Kľúčovým kompetenciám, ich rozvoju a vyučovaniu sa v našich podmienkach venuje Školský zákon (2008), ktorý je základom kurikulárnej reformy. Vytvoril sa štátny vzdelávací program pre jednotlivé stupne vzdelania. Tieto programy stavajú ciele v podobe kompetencií žiaka a prispôsobeniu obsahu vzdelávania možnostiam škôl, potrebám regiónu a trhu práce. Osvojovanie kľúčových kompetencií má byť dlhodobým a zložitým procesom, ktorý začína v predprimárnom vzdelávaní, pokračuje v primárnom a sekundárnom vzdelávaní a postupne sa dotvára v ďalšom priebehu života.