Triedenie viacnásobných postihnutí vychádzajúce z princípu dominantného postihnutia:
slepo-hlucho-nemota a ľahšie zmyslové postihnutia,
mentálne postihnutie s telesným postihnutím,
mentálne postihnutie so sluchovým postihnutím,
mentálne postihnutie s chorobou,
mentálne postihnutie so zrakovým postihnutím,
mentálne postihnutie s ťažkou vychovávateľnosťou,
zmyslové a telesné postihnutia,
postihnutie reči so zmyslovým, telesným a mentálnym postihnutím a chronickou chorobou. (Jesenský, 1995, citovaný podľa Vančovej, 2001).
Viacnásobné postihnutie pri relatívne veľkej simplifikácii sa dá zhrnúť do troch symptomatologicky príbuzných skupín:
mentálne postihnutie v kombinácii s ďalším postihnutím; predstavuje najpočetnejšiu skupinu viacnásobne postihnutých,
slepo-hluchota, najťažšia forma viacnásobného postihnutia,
poruchy správania v kombinácii s ďalším postihnutím či narušením (Vašek, 2003).
Pre deti s viacnásobným postihnutím je potrebné zabezpečiť kvalitnú odbornú špeciálnopedagogickú starostlivosť a edukáciu, na základe tímovej spolupráce so špecialistami a odborníkmi z iných vedných disciplín.