Symptómy niektorých vývinových porúch učenia
Symptómy niektorých vývinových porúch učenia
VPU majú individuálny charakter a vznikajú na podklade dysfunkcií centrálnej nervovej sústavy. Sú jedným z druhov narušenej komunikačnej schopnosti, ako narušenie grafickej stránky reči: agrafia, alexia, akalkúlia, dyslexia, dysortografia, dysgrafia, dyskalkúlia (Lechta, In: Kerekrétiová a kol., 2009).

V klinickom obraze špecifických VPU sa okrem špecifických ťažkostí v osvojovaní si čítania, písania, pravopisu a matematických schopností vyskytujú aj ďalšie poruchy a dysfunkcie (všetky súčasne vidíme zriedka):
  • deficity v poznávacích schopnostiach,
  • deficity v jazykových schopnostiach,
  • deficity v exekutívnych funkciách: v pozornosti, plánovaní a monitorovaní vlastnej aktivity,
  • percepčno-motorické deficity,
  • deficity v jemnej motorike a koordinácii,
  • ťažkosti s orientáciou v čase a priestore,
  • hyperaktivita, impulzivita (Mikulajová, In: Kerekrétiová a kol., 2009).