Dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
V súčasne platnej legislatíve – Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – deti s postihnutím, narušením a ohrozením uvádza ako dieťa/žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Do kategórie detí alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej aj „ŠVVP“) patrí:
dieťa alebo žiak so zdravotným znevýhodnením,
dieťa alebo žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia
,
dieťa alebo žiak s nadaním
.
Dieťa alebo žiak so zdravotným znevýhodnením
:
A. dieťa alebo žiak so zdravotným postihnutím
,
dieťa alebo žiak s mentálnym postihnutím,
dieťa alebo žiak so sluchovým postihnutím,
dieťa alebo žiak so zrakovým postihnutím,
dieťa alebo žiak s telesným postihnutím,
dieťa alebo žiak s narušenou komunikačnou schopnosťou,
dieťa alebo žiak s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami,
dieťa alebo žiak s viacnásobným postihnutím.
Dieťa alebo žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia
:
je dieťa/žiak žijúci v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné, ekonomické a kultúrne podmienky
nedostatočne
podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových, emocionálnych vlastností dieťaťa/žiaka nepodporuje jeho socializáciu a
neposkytuje mu dostatok primeraných podnetov
pre rozvoj jeho osobnosti.
Dieťa alebo žiak s nadaním
:
je dieťa/žiak, ktorý má
nadpriemerné schopnosti v intelektovej oblasti
, v oblasti umenia alebo športu, alebo v týchto oblastiach dosahuje v porovnaní s rovesníkmi mimoriadne výkony a prostredníctvom výchovy a vzdelávania sa jeho nadanie cielene rozvíja.
B. dieťa alebo žiak chorý alebo zdravotne oslabený
:
je to dieťa alebo žiak s ochorením, ktoré je
dlhodobého charakteru
a dieťa alebo žiak vzdelávajúci sa v školách pri zdravotníckych zariadeniach.
C. dieťa alebo žiak s vývinovými poruchami
:
dieťa alebo žiak s poruchou aktivity a pozornosti,
dieťa alebo žiak s vývinovou poruchou učenia.
D. dieťa alebo žiak s poruchou správania
:
dieťa alebo žiak s narušením v oblasti emocionálnej alebo sociálnej.
Špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou sa (podľa školského zákona) rozumie
požiadavka na úpravu podmienok, obsahu, foriem, metód a prístupov
vo výchove a vzdelávaní pre dieťa alebo žiaka, ktoré vyplývajú z jeho
zdravotného znevýhodnenia
alebo nadania, alebo jeho vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí, uplatnenie ktorých je nevyhnutné na rozvoj schopností alebo osobnosti dieťaťa, alebo žiaka a dosiahnutie primeraného stupňa vzdelania a primeraného začlenenia do spoločnosti.
Ak sa postihnutie, narušenie alebo ohrozenie premietajú do vzdelávacieho procesu tak, že žiakovi je potrebné vytvoriť špeciálne podmienky na vzdelávanie, takýto žiak má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby a musí byť na škole evidovaný ako žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP).
Status žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebam
i je aktuálny a nevyhnutný
najmä
v prípade, keď žiak výrazne zaostáva
, resp. nezvláda požiadavky na vzdelávanie bežnej ZŠ.
Žiak môže mať špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby počas celého jeho vzdelávania alebo len počas určitého, limitovaného obdobia, čo sa posudzuje
na základe výsledkov odborného vyšetrenia školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie
.
(Pre zobrazenie textu, klikni na nadpisy).