1. Ciele a úlohy výchovy a vzdelávania
nevidiacich žiakov sú orientované predovšetkým na
špeciálnopedagogickú rehabilitáciu, a to najmä na kompenzáciu dôsledkov
zrakového postihnutia
. Ciele výchovy a vzdelávania sú podmienené rozsahom a charakterom zrakového postihnutia, ako aj dobou jeho vzniku. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že sa u nevidiacich žiakov vyskytujú odchýlky od štandardných prejavov.
Predovšetkým je to absencia alebo výrazná redukcia možnosti učenia sa na základe vizuálneho vnímania a žiadna alebo nedostatočná úroveň vizuálneho kontaktu, ktorý je inak bežný v medziľudskej interakcii. Celková situácia v tejto oblasti je sťažená aj skutočnosťou, že
nevidiaci žiak nemôže vnímať neverbálne časti komunikácie. Vo výchovno-vzdelávacom procese má mimoriadny význam používanie kompenzačnej techniky, najmä IKT a na písomnú komunikáciu sa používa
Braillovo písmo.