Najvýznamnejšie oblasti symptómov ADHD
NEPOZORNOSŤ (aspoň 6 z nasledujúcich príznakov pretrváva najmenej v období šiestich mesiacov v takej intenzite, že majú za následok neprispôsobivosť dieťaťa, čo nezodpovedá jeho vývinovému stupňu):
  • často sa mu nedarí pozorne sa sústrediť na podrobnosti alebo robí chyby z nepozornosti v škole, pri práci či iných aktivitách;
  • často neudrží pozornosť pri plnení úloh čí hraní sa;
  • často sa zdá, že počúva, čo sa mu hovorí;
  • často nedokáže postupovať podľa pokynov alebo dokončiť školskú prácu, domáce činnosti či povinnosti;
  • často si nedokáže usporiadať úlohy, činnosti;
 
  • často sa vyhýba úlohám, ktoré vyžadujú sústredené psychické úsilie;
  • často sa dá ľahko vyrušiť vonkajšími podnetmi;
  • často stráca veci potrebné na plnenie určitých úloh alebo činností (školské pomôcky, knihy, hračky a pod.);
  • často je pri bežných denných činnostiach zábudlivé.
 
HYPERAKTIVITA  (aspoň 3 z nasledujúcich príznakov hyperaktivity pretrváva najmenej v období šiestich mesiacov v takej sile, že majú za následok neprispôsobivosť dieťaťa, čo nezodpovedá jeho vývinovému stupňu):
  • často bezdôvodne pohybuje rukami alebo nohami, či sa vrtí na stoličke;
  • na vyučovaní alebo v iných situáciách, v ktorých by malo zostať sedieť vstáva zo stoličky;
  • často behá alebo prechádza sa v situáciách, keď je to nevhodné;
  • často je veľmi hlučné pri hrách lebo má ťažkosti správať sa potichu pri oddychových činnostiach;
  • trvalo vykazuje nadmernú motorickú aktivitu, ktorú nie je schopné zásadne podriaďovať spoločenským podmienkam či požiadavkám.
 
IMPULZIVITA (aspoň 1 z nasledujúcich príznakov impulzivity pretrváva najmenej v období šiestich mesiacov v takej sile, že majú za následok neprispôsobivosť dieťaťa, čo nezodpovedá jeho vývinovému stupňu):
  • často vychŕli odpoveď skôr, ako bola dokončená otázka;
  • často nevydrží stáť v rade alebo nedokáže počkať, až naň príde rad pri kolektívnych hrách;
  • často prerušuje ostatných alebo im skáče do reči, ruší ich pri hre;
  • nadmerne veľa rozpráva bez ohľadu na spoločenské zvyky a obmedzenia (Munden – Arcelus, 2006, citovaní podľa Hučíkovej, Hučíka, 2010).
 
Je potrebné uviesť, že existujú tri charakteristické priebehové formy v etapách ontogenetického vývinu jedinca s ADHD.

V prvom prípade všetky príznky pretrvávajú do dospievania alebo do dospelosti.

V druhom prejavy postupne ustupujú kompletne vymiznú v období puberty.

V treťom prípade zmizne hyperaktivita, ale poruchy pozornosti a impulzivita pretrvávajú do obdobia dospievania alebo do dospelosti.

Hlavnými komplikáciami sú neúspechy v škole, poruchy správania a asociálna porucha osobnosti (DSM III, 1989).