Špeciálna pedagogika plní celý rad úloh, ktoré majú pomerne
heterogénny charakter. Z toho dôvodu
predstavuje zložitý, vnútorne viacnásobne členený systém.
Špeciálna pedagogika sa zaoberá okrem edukácie jedincov (detí, mládeže a dospelých) s postihnutím, narušením, ohrozením aj s ich rodičmi, súrodencami prostredníctvom školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie (
CŠPP a CPPPaP
).
Predmetom špeciálnej pedagogiky
je skúmanie podstaty a zákonitosti edukácie (výchovy a vzdelávania)
jedincov s postihnutím, narušením a ohrozením/špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami z aspektu etiológie, symptomatológie, terapie, korekcie, metód edukácie, reedukácie, ako aj profylaxie neadekvátneho vyrovnania sa s postihnutím, narušením či inými špecifickými danosťami (Vašek, 2003).