Všeobecné odporúčania pre postup učiteľa žiaka s NKS
Učiteľ:
  • akceptuje problémy žiaka spojené s jeho narušenou komunikačnou schopnosťou a rešpektuje špecifiká jeho osobnosti,
  • rešpektuje správanie žiaka spôsobené jeho narušením,
  • podporuje a taktne usmerňuje jeho spôsoby sebarealizácie,
  • povzbudzuje žiaka a vytvára príležitosti pre jeho pozitívne hodnotenie,
  • stimuluje rozvíjanie tých schopností, ktoré v dôsledku narušenia nie sú dostatočne vyvinuté,
 
  • podporuje všetky snahy žiaka o ústnu i písomnú komunikáciu a vedie ku komunikatívnosti i ostatných spolužiakov,
  • žiakovi dôveruje a oslovuje ho rovnakým spôsobom ako ostatných spolužiakov,
  • poskytuje žiakovi podnety na hodnotiace myslenie a vedie ho k primeranému sebahodnoteniu,
  • vedie žiaka k samostatnosti a pozitívnym prístupom zvyšuje jeho sebadôveru,
  • kladie na žiaka primerané požiadavky, nezľavuje v nárokoch a neoslobodzuje ho od činností, ktoré môže s individuálnou pomocou učiteľa alebo spolužiakov zvládnuť,
  • zachováva diskrétnosť o problémoch žiaka s NKS a nereferuje o nich pred inými žiakmi či rodičmi.
 
Vo výchovno-vzdelávacom procese učiteľ zohľadňuje špecifiká osobnosti a poznávacích procesov žiaka s narušenou komunikačnou schopnosťou, ktoré môžu byť prítomné, najmä:
  • motorická instabilita,
  • nedostatky vo vývine psychomotorických zručností,
  • znížená miera koncentrácie a vytrvalosti pozornosti,
  • pomalé tempo zapamätávania a narušenie pamäti,
  • ťažkosti pri niektorých myšlienkových operáciách,
  • neadekvátne emocionálne reakcie,
  • zvýšená unaviteľnosť,
  • znížená sebadôvera.
  • nerovnomerné výkony a iné.
 
K zmierneniu prejavov a dôsledkov vyššie uvedených negatívnych vplyvov na vzdelávanie v triede zabezpečí učiteľ žiakovi nasledujúce podmienky:
  • umiestni žiaka v triede tak, aby mohol vnímať výklad učiteľa všetkými zmyslami,
  • do lavice posadí žiaka s takým spolužiakom, ktorý mu bude schopný a ochotný v prípade potreby pomôcť,
  • k práci so žiakom prizve školského logopéda a špeciálneho pedagóga,
  • pracovný postup vo výchovno-vzdelávacom procese konzultuje s logopédom a so špeciálnym pedagógom,
 
  • pri práci so žiakom používa vhodné pomôcky (po dohode so špeciálnym pedagógom) a učí ho s nimi pracovať aj samostatne,
  • a ďalšie podmienky podľa konkrétnych odborných odporúčaní (zo školského poradenského zariadenia a školského špeciálneho pedagóga); (Štihová a kol., 2009).
Vzdelávací program pre deti a žiakov s NKS charakterizuje výchovu a vzdelávanie a vymedzuje špecifické potreby a požiadavky na komplexnú odbornú starostlivosť o nich. Je potrebné zabezpečiť úpravu podmienok, foriem, metód a prístupu vo výchove a vzdelávaní žiaka a rešpektovať úpravy vyplývajúce z narušenia komunikačnej schopnosti nielen vo vzdelávaní, ale i v hodnotení a klasifikácii.