|
-
Názov „viaceré chyby“ alebo analogicky „kombinované chyby“ označujú zložitý celok - výsledné zoskupenie jednotlivých chýb a ich dôsledkov. Teda nejde o jednoduchý súčet, ale o novú kvalitu. (Bajo, Vašek, 1994).
|
|
-
Viacnásobné postihnutie je možné operacionálne vymedziť ako multifaktoriálne, multikauzálne a multisymptomatologicky podmienený fenomén, ktorý je dôsledkom súčinnosti participujúcich postihnutí či narušení. Ich interakciou a vzájomným prekrývaním vzniká tzv. „synergický efekt“, t. j. nová kvalita postihnutia – odlišná od jednoduchého súčtu postihnutí a narušení (Vašek, 2003).
|
Z uvedených definicií vyplýva, že viacnásobné postihnutie netvorí jednoduchý súčet dominujúceho a pridruženého postihnutia/postihnutí, resp. súčet postihnutí bez určenia dominujúceho postihnutia, ale ide o kvalitatívne odlišnú špecifickú jednotku.
Pre deti s viacnásobným postihnutím je potrebné zabezpečiť kvalitnú odbornú špeciálnopedagogickú starostlivosť a edukáciu, na základe tímovej spolupráci so špecialistami a odborníkmi z iných príslušných vedných disciplín.