Špecifiká edukácie
Žiaci, vzdelávajúci sa v školskej integrácii, sa vzdelávajú podľa individuálneho vzdelávacieho programu (podrobnejšie si o ňom povieme v časti IOB3 tejto kapitoly). Obsah a ciele stanovené v obsahu vzdelávania sa prispôsobujú individuálnym osobitostiam každého žiaka so ZZ. Podľa druhu zdravotného znevýhodnenia sú do obsahu vzdelávania zaradené špecifické predmety, ktoré sú zamerané na kompenzáciu sťaženia edukácie vyplývajúceho zo zdravotného znevýhodnenia.

Pre úspešnú a efektívnu edukáciu pri školskej integrácii žiaka so ZZ je potrebné, aby učiteľ:
  • akceptoval problémy žiaka spojené s jeho zdravotným znevýhodnením a rešpektoval špecifiká jeho osobnosti,
 
Pre úspešnú a efektívnu edukáciu pri školskej integrácii žiaka so ZZ je potrebné, aby učiteľ:
  • dôkladne sa oboznámil s diagnózou a prognózou žiaka so zdravotným znevýhodnením,
  • zohľadňoval špeciálno-pedagogické potreby žiaka, ktoré vyplývajú z jeho zdravotného znevýhodnenia,
  • rešpektoval správanie a prejavy žiaka spôsobené jeho zdravotným znevýhodnením,
  • podporoval a primerane usmerňoval sebarealizáciu žiaka,
  • povzbudzoval žiaka a vytváral podmienky a príležitosti pre jeho pozitívne hodnotenie,
 
  • oslovoval ho rovnakým spôsobom ako ostatných spolužiakov,
  • viedol žiaka k samostatnosti a primeranému sebahodnoteniu,
  • kládol na žiaka primerané požiadavky, vyžadoval činnosti, ktoré môže s primeranou individuálnou pomocou učiteľa alebo spolužiakov zvládnuť,
  • umiestnil žiaka v triede tak, aby mohol vnímať výklad učiteľa všetkými zmyslami,
  • podľa možnosti posadil žiaka s takým spolužiakom, ktorý bude schopný a ochotný mu v prípade potreby pomôcť,
  • podľa potreby prizval špeciálneho pedagóga (školského logopéda, asistenta učiteľa) k práci so žiakom,
 
  • prekonzultoval pracovný postup vo výchovno-vzdelávacom procese so špeciálnym pedagógom (logopédom),
  • pri práci so žiakom používal vhodné pomôcky (po dohode so špeciálnym pedagógom) a učil ho s nimi pracovať aj samostatne,
  • akceptoval a realizoval podmienky výchovno-vzdelávacieho procesu podľa konkrétnych odborných odporúčaní (poradenského zariadenia, školského špeciálneho pedagóga),
  • všetkými prostriedkami pomáhal pri profesionálnej orientácii žiaka, a tým prispel k jeho sociálnemu začleneniu, inklúzii,
  • pravidelne informoval rodičov o činnosti a vzdelávacích výsledkoch žiaka,
  • zachovával diskrétnosť o problémoch žiaka so zdravotným znevýhodnením pred inými žiakmi, rodičmi (Vladová, 2010).
 
V rámci inkluzívnej edukácie žiaka so zdravotným znevýhodnením je nevyhnutná úzka spolupráca školy nielen s rôznymi odborníkmi (napr. školský špeciálny pedagóg, lekár, psychológ, psychiater a iní) ale aj s rodinou žiaka.

Je žiadúce vytvoriť atmosféru spoločnej zodpovednosti školy a rodiny za edukáciu žiaka, a tým prispieť aj k jeho úspešnému sociálnemu začleneniu, inklúzii (Vladová, 2010).