„Triáda postihnutia“
1. Kvalitatívne narušenie recipročnej sociálnej interakcie:
  • nezáujem (presnejšie neschopnosť) dieťaťa nadviazať veku primeraný kontakt s inými osobami, resp. bežným spôsobom reagovať na snahu o sociálnu interakciu (napr. nezareaguje na vstup inej osoby do miestnosti, nenadviaže zrakový kontakt a pod.),
  • emočné reakcie nezodpovedajú sociálnemu kontextu a niekedy sú paradoxné,
  • chýba schopnosť zapojiť sa do skupinových hier, pochopiť pravidlá hry, striedať roly,
  • zvláštnym a charakteristickým príznakom je používanie tela inej osoby, akoby to bol nástroj, napr. rukou inej osoby si pritiahnu predmet, o ktorý majú záujem, bez sprievodnej verbálnej alebo neverbálnej signalizácie,
  • často minimálne reagujú na bolesť, nedávajú najavo súcit.
 
2. Kvalitatívne narušenie komunikačnej schopnosti:
  • sa prejavuje vo verbálnej i neverbálnej oblasti,
  • vývin reči býva spravidla oneskorený a narušený, v niektorých prípadoch sa reč vôbec nevyvinie, pričom absentuje snaha kompenzovať rečový deficit gestami či mimikou,
  • u detí schopných verbálnej produkcie sa môžu vyskytnúť niektoré prejavy osobitných rečových prejavov, ako sú echolálie, buď bezprostredné, alebo tzv. neskoré, časovo oneskorené,
 
  • neologizmy sú slová, ktoré si dieťa samo vytvorí a používa ich na označenie predmetov alebo dejov, situácií tak, že sú nezainteresovanému pozorovateľovi nezrozumiteľné (nejde len o skreslenie zvukovej stránky slova),
  • bežne idiosynkratické používanie slov - idiosynkrázia je priraďovanie nezvyčajného významu slovám, udalostiam, miestam, situáciám,
  • nesprávne používanie zámen, problémy s predložkami a inými slovami, ktoré sa menia v závislosti od kontextu, problémy s generalizáciou,
 
  • v neverbálnej komunikácii sa môže pozorovať deficit v gestikulácii – nedostatočná komplexnosť gest alebo aj nedostatočné používanie či chýbanie jednoduchých gest, napr. prikyvovania hlavou na znak,
  • aj u verbálne veľmi schopných detí, napr. pri Aspergerovom syndróme, je významne narušená pragmatická rovina reči. Reč neslúži svojej základnej funkcii – výmene informácií. S dieťaťom nemožno konverzovať, jednoducho „sa porozprávať“,
  • neprítomnosť imaginatívnej hry, či už individuálneho, alebo skupinového charakteru,
  • perseverácia“ - je opakovanie verbálneho prejavu, gest, pohybov alebo činnosti po sebe samom niekoľkokrát.
 
3. Obmedzené, repetetívne a stereotypné vzorce správania:
  • „úzkostno-obsesívna túžba po stálosti prostredia“ je mimoriadne zaujatie predmetmi alebo časťami predmetov, ktoré sa môžu točiť,
  • pri hre s hračkami je potlačená funkcionálnosť na úkor detailu (niektoré činnosti vykonávajú s nezvyčajným zaujatím – trpezlivo, dlho, stereotypne),
  • vyskytujú sa aj stereotypné pohyby, napr. točenie sa na mieste či kývanie hlavou,
  • vyskytujú sa prejavy, ktoré majú charakter nutkavého správania alebo rituálov.
 
  • „fascináciou“ sa rozumie mimoriadne zaujatie detí s AU niektorými špecifickými zmyslovými podnetmi, napr. pozorovanie kvapkajúcej vody, blikania neónových svetiel a pod.
Často predmety ovoniavajú, „ohmatávajú“ perami. Protikladom sú nezvyčajné, až extrémne vyjadrené strachové reakcie na niektoré podnety, napr. na zvuk vysávača alebo výťahu.
(Wing,1993).
 
Autizmus sa prejavuje rôznymi symptómami, ktoré sa kombinujú v mnohých variáciách, a tak prakticky nenájdeme dve deti s rovnakými prejavmi. Dieťa s autizmom nemusí mať nevyhnutne všetky znaky a symptómy spojené s autizmom, ale u každého z nich sa vyskytujú problémy v oblasti sociálnej interakcie, komunikácie, záujmov a aktivít. Symptómy autizmu ovplyvňuje aj sociálne prostredie dieťaťa, rodina, výchova a vzdelávanie.

Autizmus sa nedá opísať ako statický stav. V jednotlivých vývinových obdobiach sa objavujú rôzne symptómy. Neskôr určité charakteristiky sa stávajú zrejmými, niektoré časom úplne vymiznú a niektoré časom nahradia iné, nepredvídateľné symptómy.
Špecifické symptómy autizmu sa objavia do tretieho roku života dieťaťa, ale to neznamená, že autizmus je porucha detského veku. Máme totiž oveľa viac informácií o deťoch s autizmom ako o dospelých postihnutých touto poruchou.