Zhrnutie
V kapitole sme sa zoznámili s disciplínami ortoepiou (náukou o výslovnosti) a ortografiou (náukou o pravopise). Zamerali sme sa predovšetkým na nesprávnu výslovnosť hlások (pri samohláskach nazalizácia, labializácia, otvorenosť či zatvorenosť hlásky a nedodržiavanie dĺžky). Spomedzi samohlások sme vyčlenili dvojhlásky, ktoré sme odlíšili od samohláskových skupín, a uviedli sme základné princípy ich výslovnosti. Smohláskové skupiny vyslovujeme, na rozdiel od dvojhlások, ako dve samostatné hlásky, bez polosamohlásky. Špecifickú výslovnosť majú aj spoluhláskové skupiny a zdvojené spoluhlásky.

Vzhľadom na ortografiu sme definovali pravopis a uviedli princípy, podľa ktorých sa riadi (fonematický, morfematický, gramatický a etymologický). Uviedli sme aj niekoľko negatívnych a pozitívnych činiteľov ovplyvňujúcich nácvik pravopisu. Vzhľadom na didaktické ciele učebnice sme spomenuli aj problematiku pravopisných cvičení (cvičenia na odpisovanie, komentované písanie, obmieňacie, reprodukčné a tvorivé cvičenia). V rámci pravopisných cvičení sme vyčlenili nácvičný a kontrolný diktát, ktoré sme definovali a vzájomne odlíšili. Pri nácvičnom diktáte sme uviedli základné typy, napr. komentovaný diktát, autodiktát atď.