Informačné a komunikačné prostriedky vo vzdelávaní
Problémy pri zavádzaní a využívaní IKT do vyučovania

V súčasnosti sa veľmi často stáva, že pri hodnotení úrovne základných škôl sa ako jedno z kritérií používa kritérium podľa vybavenosti škôl výpočtovou technikou a vyučovacími prostriedkami. Podľa nášho názoru väčší význam by malo, ak by boli základné školy posudzované podľa využívania týchto technológií a prostriedkov vo vyučovaní a nie podľa ich počtu. Na základe vyjadrení pedagógov pôsobiacich na základných školách môžeme potvrdiť skutočnosť, že integrovanie IKT do výučby je na väčšine základných škôl na nízkej úrovni. Faktory, ktoré významne vplývajú na uvedenú skutočnosť sú najmä:
Background image
Učitelia nie sú dostatočne pripravení využívať alebo zavádzať do vyučovacieho procesu IKT. Dôvodom toho je aj skutočnosť, že ZŠ nevyvíjajú dostatočnú iniciatívu v organizovaní špecializovaných alebo odborných kurzov. Jeden z mála projektov, ktorý je určený pre učiteľov ZŠ a SŠ je projekt ucmeradi, ktorý bol finančne podporený Európskym sociálnym fondom. Projekt je zameraný pre učiteľov matematiky, informatiky a fyziky (od septembra 2005) so zameraním na rozvíjanie kľúčových kompetencií vo vzdelávaní (www.ucmeradi.sk). Iný príklad o informačnej gramotnosti môžeme uviesť zo ZŠ, ktorá bola vybavená modernými učebnými pomôckami (e-Beam s technológiou Bluetooth) a didaktickou technikou (tablet HP + dataprojektor s technológiou Wi-Fi) v hodnote 7 000 € v rámci projektu Infovek. Na základe rôznych prieskumov môžeme konštatovať, že didaktická technika je využívaná nedostatočne.
Učitelia ZŠ nemajú dostatočné informácie o využívaní didaktickej techniky a vyučovacích prostriedkoch a to najmä tých, ktoré sú bezplatné. Podľa vyjadrení opýtaných učiteľov informácie o možnosti využívať niektoré prostriedky získavajú najmä od svojich kolegov z väčších a lepšie vybavených ZŠ. Jedným z riešení je zlepšenie funkčnosti metodických centier a ich opodstatnetnosti v oblasti riešenia problematiky integrovania IKT vo vyučovaní, ktoré by informovali učiteľov ZŠ a SŠ o možnostiach využívania vyučovacích prostriedkov.
Ak už existuje kurz odborne zameraný na tento účel organizovaný napr. univerzitou, alebo ak vznikne iniciatíva niektorého z pedagógov ZŠ (ktorý je kvalifikovaný v predmete informatika) viesť odborný seminár zameraný na prácu s počítačom, často sa stáva, že niektorí z učiteľov pristupujú k tejto iniciatíve s nevôľou, čo je na druhej strane pochopiteľné keďže tieto kurzy sa konajú mimo pracovného času, alebo ak sú organizované napr. na univerzite a učitelia na nich chcú zúčastniť, tak je to možné iba po pracovnom čase, pričom zamestnávateľ finančne neprispieva učiteľom na náklady spojené s takýmto druhom vzdelávania. Na druhej strane považujeme za potrebné uviesť, že existujú skupiny učiteľov, ktorí sa vzdelávajú v oblasti IKT ako samoukovia. Títo vo väčšine prípadov experimentujú spôsobom „pokus – omyl“ s najvhodnejším programom, ktorý by zaradili do vyučovania.
Základné školy, ktoré disponujú aspoň jednou učebňou výpočtovej techniky potrebujú zabezpečiť okrem iného aj technickú a programovú spôsobilosť prevádzky počítačov. Na tento účel je potrebná osoba (napr. učiteľ) spôsobilá vykonávať jednotlivé úkony súvisiace napr. s inštaláciou alebo upgrade-ovaním operačného systému, inštaláciou softvéru potrebného na vyučovanie technickej výchovy, s výmenou poškodených komponentov, pripojením počítačov do siete, administráciou siete. Avšak realita je taká, že na ZŠ nie je dostatočný počet spôsobilých učiteľov (informatikov) alebo technikov, ktorí by uvedené práce vykonávali. Dôvod, prečo niektoré školy nezamestnávajú technikou súvisia so súčasným nastavením financovania, čo vedie ZŠ k prijatiu učiteľa informatika, na ktorého sa okrem vyučovania presúva zodpovednosť aj za technický stav počítačovej učebne. Avšak táto skupina učiteľov sa veľmi rýchlo prestriedava na školách z dôvodu nízkeho finančného ohodnotenia a nízkej možnosti sebarealizácie. Okrem toho je potrebné uviesť ďalšiu skutočnosť, ktorá súvisí s technickým stavom počítačov, a tou je ich morálne zastarávanie už po 3 – 4 rokoch používania. Aj to je jeden z dôvodov, prečo výučba na niektorých ZŠ je v takom stave, v akom sa v súčasnosti nachádza.
Generácia mladých učiteľov, ktorí začínajú aktívne pôsobiť v školstve, so zavádzaním IKT a učebných prostriedkov do vyučovania vo väčšine prípadov problémy nemajú. Problémy súvisiace s využívaním IKT a vyučovacích prostriedkov a ich integrovaním do vyučovania majú najmä učitelia strednej a staršej generácie. Podľa vyjadrení tejto skupiny učiteľov je uvedený jav spôsobený najmä nedôverou voči novým technológiám, apatiou voči moderným prostriedkom komunikácie a výmenou informácií.
Pravdepodobne najväčšie problémy v rezorte školstva sú spojené s nedostatkom finančných prostriedkov. Snáď len máloktorá škola v SR nepozná tieto problémy. Objem finančných prostriedkov, ktoré má ZŠ k dispozícii, často postačuje iba na vykrytie učiteľských platov, na prevádzku školy (vykurovanie, osvetlenie), na čiastočnú opravu budovy a zabezpečenie toho najnevyhnutnejšieho materiálno-technického vybavenia.
(Pre zobrazenie textu klikni na nadpisy)