Didaktická technika, učebné pomôcky
Prostriedky audiovizuálnej techniky:
Vo výučbe sú práve pôvodné predmety najvierohodnejšími názornými pomôckami. Môžeme ich rozdeliť na:
prírodniny (zvieratá, produkty zvierat, rastliny, plodiny, minerály, zbierka kameňov a pod.),
preparáty (sušené, lisované, v konzervačnej látke, zaliate v akryláte a pod.),
výrobky (nástroje, pracovné náradie, stroje, vzorky výrobkov a pod.).
Sú trojrozmerné pomôcky, ktoré pôvodné predmety alebo javy znázornia (modelujú) verne, principiálne alebo len symbolicky.
Pôvodný predmet môžu znázorňovať:
zväčšene (napr. model bunky),
zmenšene (napr. model slnečnej sústavy),
staticky (napr. geometrické tvary),
dynamicky v priereze (napr. kladkostroj),
funkčne (napr. model elektromotora).
Sú plošné nosiče informácií. Do tejto kategórie patria samonosné statické zobrazenia ako:
fotografie,
nástenné obrazy,
nástenné mapy, ilustrácie,
záznamy na školskej tabuli,
diaobrázky,
priesvitky,
obrazy na episkopické premietanie na nepriehľadných predlohách.
Umožňujú vnímanie informácií sluchom. Zaraďujeme sem:
rozhlasové relácie,
zvukové záznamy na gramoplatni,
magnetofónové pásky,
audiokazety,
audio-CD.
Videozáznamy z vyučovania je možné vyrobiť pomocou videokamery alebo webkamery. Učitelia ich vykonávajú s cieľom pozorovania činnosti, aktivity žiakov… Zo záznamov sa pritom analyzuje mimika, pohyby, gestikulácia, štýl vystúpenia žiaka s cieľom odstránenia nedostatkov. Na vyhotovenie videozáznamov sa používajú:
videopásky,
videokazety.
Tvoria jednoduché názorné pomôcky znázorňovania prírodných javov. Môžeme sem zaradiť napr.:
ebonitovú tyč na znázornenie statického elektrického náboja (trením sa nabije statickou elektrinou a priťahuje kúsky papiera),
magnet a železné piliny znázorňujú sa magnetické siločiary.
Sú väčšinou tlačiarenskou technikou rozmnožované materiály obsahujúce texty, ilustračné obrazy a iné zobrazenia. Ide najčastejšie o:
učebnice,
skriptá,
pracovné zošity,
pracovné listy,
atlasy,
slovníky,
encyklopédie,
čítanky,
metodické príručky,
odbornú literatúru,
bibliografiu,
zoznamy učebných pomôcok a didaktickej techniky.
(Pre zobrazenie textu klikni na nadpisy)