Funkcie materiálnych (didaktických) prostriedkov
Vyučovacie prostriedky v rámci edukačného procesu podľa Hapalu (1979) majú splniť nasledujúce funkcie:
  • informatívna funkcia – prostriedky sú zdrojom správ, ktoré sa dostávajú k príjemcovi (edukantovi) rôznymi komunikačnými kanálmi. Výberom a ďalším spracovaním správ sa z nich stávajú informácie,
  • formatívna funkcia – vhodným usporiadaním informačných elementov a najmä voľbou spôsobov (metód) ich odovzdávania ovplyvňuje sa procesuálna stránka osvojovania poznatkov, stávajú sa prostriedky nástrojmi na osvojovanie vedomostí, zručností a návykov a pôsobia tak súčasne aj výchovne,   
  • inštrumentálna funkcia – prostriedky slúžia ako nástroje na odhaľovanie a získavanie nových poznatkov, na riešenie úloh, problémov, problémových úloh a pod.