Funkcie materiálnych (didaktických) prostriedkov
Ak v súčasnosti zdôrazňujeme vo výchovno-vzdelávacom procese nevyhnutnosť odklonu od encyklopedizmu, faktografie a mechanickej deskripcie k pochopeniu podstaty objektov a javov, k vniknutiu do systémov, štruktúr a zákonitostí, potom sa tento trend má premietnuť aj do tvorby a použitia učebných pomôcok, ktoré majú podporovať jeho funkciu pri výchove k tvorivému mysleniu a konaniu. Aby tieto úlohy boli splnené, vyžaduje sa od nich (Hrmo, 2005):
  • zohľadnenie ontogenetických zvláštností žiakov: táto požiadavka sa rešpektuje skôr výnimočne, a tak sa pri vyučovaní konkrétnej témy používajú učitelia zväčša rovnaké učebné pomôcky pre rôzne vekové kategórie,
  • uplatnenie psychologických aspektov učenia: učebné pomôcky sa prezentujú prevažne vizuálnym a auditívnym spôsobom, kde preexponovanie množstva informácií vedie k predčasnej únave, a tým k zníženiu efektívnosti učenia,
  • organické spojenie racionálneho a emocionálneho pôsobenia na vedomie: učebné pomôcky majú zabezpečiť nielen vedeckosť informácií, ale svojou dramatickou a estetickou hodnotou majú docieliť prijímanie a upevňovanie poznatkov aj prostredníctvom emotívnych kanálov,
  • informačná intenzívnosť: učebné pomôcky majú popri podávaní nových informácií pomáhať pri vybavovaní si informácií, ktoré sa v minulosti uložili vedome alebo podvedome do pamäti žiakom,
  • didaktická účinnosť.