V metodike hodnotenia čítania sa sleduje uplatňovanie troch typov informácií, resp. schopnosť spracúvať a používať informácie z troch informačných zdrojov či jazykových subsystémov:
|
-
1.
|
Sémantický – Významový (V): Prítomnosť V-kľúča znamená, že dieťa pri čítaní sleduje sémantickú rovinu textu. O ňom uvažujeme v takých prípadoch, keď to, čo dieťa prečítalo, dáva zmysel, aj keď význam nemusí byť presný.
|
|
|
-
2.
|
Syntaktický – Gramatický (G): Uplatňovanie G-kľúča naznačuje, že dieťa pri čítaní využíva svoje jazykové schopnosti – znalosť gramatiky a syntaxe. O jeho prítomnosti svedčí, keď to, čo dieťa povedalo, je z hľadiska gramatiky a syntaxe správne. Pri posudzovaní chyby potom treba brať do úvahy najmä to, čo chybe predchádzalo.
|
|
|
-
3.
|
Grafický – Zrakový (Z): Uplatňovanie Z-kľúča znamená, že dieťa sa opiera o zrakové vnemy, analyzuje tvarové charakteristiky jednotlivých písmen a slov.
|
|
Pri každej chybe sa potom posudzuje, čo ju spôsobilo, t. j. ktorý z informačných zdrojov žiak nespracoval, resp. aký kľúč nepoužil a naopak. Značia sa kľúče, ktorých prítomnosť je z danej chyby zjavná.