Zopakujme si
V rámci objasňovania možností výučby čítania a písania sme pozornosť venovali dvom základným skupinám metód počiatočného čítania, ktoré sa dosť zásadne líšia tým, ako k osvojovaniu abecedného kódu pristupujú, a to metódam explicitného nácviku abecedného kódu a implicitno-deduktívnym metódam. Pritom boli implicitno-deduktívne prístupy prezentované ako schodnejšia alternatíva pre výučbu čítania a písania minimálne z toho dôvodu, že majú na zreteli to, čo je v čítaní a písaní podstatné (či už ide o porozumenie, zmysel, funkciu či účelnosť čítania i písania) a snažia sa to systematicky, konzistentne a všetkými prostriedkami dosiahnuť. Pritom sa nespoliehajú na to, že porozumenie v čítaní sa dostaví po osvojení si čítania ako mechanickej zručnosti, ale naopak, robia všetko preto, aby k nemu od začiatku prispievali, je v našom školskom vzdelávaní mimoriadne dôležité a potrebné.