Východiskom pre túto kapitolu učebnice by mali byť predchádzajúce dve kapitoly učebnice, v ktorých sme objasnili, akú úlohu plnia pri čítaní nielen bazálne procesy, ale aj vyššie procesy, ktoré zabezpečujú porozumenie textu. Na základe tejto analýzy sme potom odvodili horizontálne a vertikálne členenie prístupov k čítaniu a k jeho výučbe. Následne na to sme objasnili, aké metódy výučby čítania je možné v našich podmienkach uplatniť a analyzovali sme ich taktiež z pohľadu ich postoja k významu textu a k tomu, v akej fáze výučby čítania a akým spôsobom sa stávajú jedincovi prístupnými. Dosiaľ sme však podrobnejšie neobjasnili, aké procesy zabezpečujú porozumenie a metaporozumenie textu a ako ich je možné cielene rozvíjať. Rôzne pohľady na porozumenie v čítaní budú preto predmetom tejto kapitoly učebnice.