V predchádzajúcej kapitole sme stručne vymedzili a objasnili, čo sú bazálne procesy pri čítaní a akú úlohu v ňom zohrávajú. I keď bazálne procesy v čítaní reprezentujú len najnižšiu úroveň procesu čítania, ako tieto procesy fungujú a aký je ich význam, sú doležitými argumentmi pri obhajovaní jednotlivých metód počiatočného vyučovania čítania. Táto obhajoba prebieha na báze objasňovania podielu vizuálnych a fonologických procesov v čítaní ako zmysluplnom procese spojenom s porozumením. Toto spojenie nastolilo dve otázky: (1) či je možné pochopiť význam napísaného slova priamo a bezprostredne – na základe zrakového vnemu, resp. či existuje možnosť priameho prístupu tlačeného slova k jeho významu, t. zn. sémantickej reprezentácie v lexikóne, alebo (2) je význam slova dostupný a možno ho pochopiť len sprostredkovane, prostredníctvom hovorenej reči, teda transkripciou do fonologickej – zvukovej podoby.