Optimálna organizácia vyučovacieho procesu
Pre konkrétny odborný predmet je najvhodnejšou taxonómiou revidovaná Bloomova taxonómia cieľov, ktorú na základe početných empirických výskumov upravili L. A. Andersonová a D. R. Kratwohl, a to tak, že nastala zmena v posledných dvoch stupňoch poznávacích procesov:
  • Zapamätanie – na tejto úrovni si žiak vybaví alebo znovu spozná konkrétne poznatky, fakty, pojmy, postupy, zásady, normy, pravidlá, klasifikačné kategórie, kritériá, všeobecné i abstraktné poznatky, zákony, teórie.
  • Porozumenie – preklad z jedného jazyka do druhého alebo inej terminológie, inej podoby, vysvetlenie obsahu vlastnými slovami, odlíšenie podstatného od nepodstatného, predvídanie dôsledkov bezprostredne vyplývajúcich z daných predpokladov, formulácia toho, čo je v texte dosiahnuté implicitne.
  • Aplikácia – zmysluplné použitie abstrakcií a zovšeobecnení.
  • Analýza – rozbor komplexnej informácie (systému, procesu) na prvky a časti, určenie hierarchie prvkov, princípov, ich organizácie, určenie vzťahov a interakcií medzi prvkami.
  • Hodnotenie – žiak by mal posúdiť, či myšlienky, vzťahy, výtvory, metódy a pod. zodpovedajú stanoveným kritériám alebo normám z hľadiska presnosti, efektívnosti, hospodárnosti či účelnosti.
  • Tvorivosť – žiak by mal vedieť navrhnúť rôzne riešenia problému, postup na riešenie úlohy a jeho realizáciu.