V každodennom živote človek vykonáva nespočetné množstvo činností na rozdielnej úrovni čo do kvality, či kvantity. Úroveň výkonnosti jednotlivých činností môže byť rôzna (vysoká, nízka), pričom je závislá od systému determinantov a regulačných procesov, medzi ktoré psychológia zaraďuje vlohy, inteligenciu a schopnosti špecifické, tvorivosť, poznávacie procesy, kognitívne a akčné štýly (Smékal, 2007). V nasledujúcej kapitole venujeme priestor predstaveniu tých výkonových vlastností osobnosti, ktoré pedagóg svojou činnosťou výrazne ovplyvňuje.
Termínom schopnosti označujeme v psychológii súhrn takých vlastností osobnosti, ktoré umožňujú človeku dosahovať úspešný výkon v nejakej činnosti (Čáp – Mareš, 2001). Sú ukazovateľom toho, aký rozdiel bude v ľahkosti, rýchlosti a kvalite vykonávania určitej činnosti u dvoch rôznych ľuďoch za rovnakých podmienok v ich vedomostiach, zručnostiach, návykoch. Nie sú vrodené, rozvíjajú sa na základe vlôh. Miera rozvinutia ľudských schopností u každého človeka je rôzna a závisí od: genetických predispozícií a vrodených činiteľov – vlôh, stimulácie vonkajšieho prostredia a od vlastnej voľby, chcenia (Kačáni a kol., 1999).