Typické prejavy pri špecifických poruchách učenia
Sumarizáciu typických prejavov podľa viacerých autorov uvádzajú Hučík – Hučíková (2010) pri ADD, ADHD, ale aj pri špecifických poruchách učenia takto:
  • hyperaktivita (pri ADHD) – sa často považuje za určujúcu pre celý syndróm. Správanie detí je nápadné, nie je ovplyvnené zmenou vonkajších podmienok. Sú stále v pohybe, prebiehajú od predmetu k predmetu, nedokážu obsedieť. Ak sú nútené sedieť, neustále menia polohu, manipulujú s predmetmi.
  • percepčno-motorické poruchy (pri ADHD, ADD, ŠPU) – patria medzi najzávažnejšie symptómy. Dieťa má narušenú rozlišovaciu schopnosť veľkosti, schopnosť rozlišovať pravú a ľavú stranu, pojem hore a dole, narušená je schopnosť posudzovať vzdialenosť, čo sa odráža v motorickom prejave.
  • významnou poruchou (pri ADHD, ADD, ŠPU) je aj narušená schopnosť rozlíšiť fi gúru od pozadia a rozlíšiť časť od celku,
  • emocionálna labilita (pri ADHD), výbušnosť, impulzivita – nálada detí sa veľmi rýchlo mení, ťažko znášajú neúspechy. Reagujú na ne veľkou dráždivosťou alebo naopak ustrašenosťou. Nálady detí sa striedajú v krátkych časových úsekoch, niekedy sa prejavujú až agresivitou, inokedy nápadnou skleslosťou a pasivitou,