Psychohygiena je systém vedeckých pravidiel a rád slúžiacich k udržaniu, prehĺbeniu alebo znovuzískaniu duševnej rovnováhy a duševného zdravia. Dodržiavanie týchto pravidiel, podmienok vedie k prežívaniu spokojnosti, osobného šťastia, fyzickej a psychickej zdatnosti a výkonnosti. Psychická hygiena má vplyv aj na pracovný a školský výkon, medziľudské vzťahy. Ak tieto pravidlá nie sú uplatňované, rovnováha sa naruší a človek vnáša do vzťahov napätie, vznikajú konflikty, zvyšuje sa aj riziko výskytu somatických alebo psychických ochorení.
Psychohygienické aspekty vyučovacieho procesu sa týkajú všetkých troch zložiek, a to žiaka, učiteľa a ich vzťahu, dynamických t. j. organizačných a statických, t. j. fyzikálno-ekologických podmienok. Dodržiavaním psychohygienických zásad smerujeme vo vyučovaní k rovnováhe a duševnému zdraviu. Cieľom kapitoly je opísať zásady psychohygieny, ako aj kritéria zdravej osobnosti.