Vzťahovo-postojové vlastnosti osobnosti
Druhy vyšších citov:
  • intelektuálne city sú tie, ktoré človek prežíva pri poznávacej činnosti,
  • estetické city tie, ktoré človek prežíva pri hodnotení pôsobiacich podnetov z hľadiska krásy,
  • etické city tie, ktoré človek zažíva pri dodržiavaní alebo porušovaní morálnych princípov u seba alebo u iných ľudí,
  • sociálne city tie, ktoré prežívame v kontakte s inými ľuďmi či spoločenskými skupinami.
Z hľadiska trvácnosti emocionálnych zážitkov, ktoré výrazne podmieňujú výchovno-vzdelávací proces, možno rozlíšiť citové reakcie a citové stavy, konkrétne: afekty, nálady, vášne a citové vzťahy (Drlíková a kol., 1992).

Pre pedagóga je zvlášť dôležité poznať individuálne rozdiely v citovej oblasti žiakov, ktoré sa týkajú hlavne týchto aspektov (Drlíková a kol, 1992):
  • citlivosť alebo citová dráždivosť, ľahkosť verzus ťažkosť vzniku citov u človeka,
  • citovosť stupeň rozvoja, šírku, bohatstvo alebo chudobu citových zážitkov,
  • citová labilita alebo náladovosť, rýchlosť striedania citov,
  • intenzita hĺbka alebo plytkosť, sila prežívaného citu,
  • citová zrelosť, miera rozumového základu prežívaných citov,
  • citová ovplyvniteľnosť alebo sugestibilita, miera podliehania citovej nákaze,
  • citová zraniteľnosť, miera citovej odolnosti voči podnetom vyvolávajúcim záporné city,
  • stupeň citovej ovládateľnosti, miera riadenia, ovládania citového života,
  • výrazovosť, skutočnosť, do akej miery sa city človeka prejavujú navonok,
  • citový optimizmus alebo pesimizmus, miera tendencie k prežívaniu stenických alebo astenických citov.