Etapy výchovného procesu a ciele výchovy
Výchovné ciele sú vo svojej podstate isté predstavy o výsledkoch výchovného procesu, ide o predstavu ideálu osobnosti. Tento ideál osobnosti človeka samozrejme podlieha zmenám spoločensko-historickým, vplýva naň konkrétna typológia spoločnosti (totalitná, autoritárska, demokratická), kultúra a náboženské presvedčenie danej spoločnosti, no v nemalej miere aj samotná osobnosť pedagóga (jeho charakter, teperament, presvedčenie), ale aj osobnosť dieťaťa, dospievajúceho.

Aké sú súčasné predstavy o ideáli osobnosti človeka?
Podľa Brezinku je hlavným výchovným cieľom tzv. životná zdatnosť, ktorá predstavuje ideál súhrnu tých schopností, znalostí a postojov človeka, ktoré sa v jeho spoločnosti pokladajú za nutné na to, aby mohol svoj život prežiť samostatne, zodpovedne, zmysluplne.