Poruchy aktivity a pozornosti
Ďalšou skupinou sú žiaci s poruchou aktivity a pozornosti. Pozornosť je v odbornej psychologickej terminológii definovaná ako zameranie a sústredenie duševnej činnosti na určitý objekt alebo dej (Hartl, Hartlová, 2004), t. j. schopnosť sústrediť celú psychickú činnosť na niečo určité pri súčasnom vylúčení pôsobenia ostatných podnetov (Jakabčic – Požár, 1996).

Poruchu aktivity a pozornosti definujeme ako skupinu porúch správania so začiatočnými prejavmi pred siedmym rokom veku života dieťaťa. Je to kombinácia hyperaktivity, poruchy pozornosti a neschopnosti sa primerane dlhší čas sústrediť na danú úlohu, pričom je toto správanie typické pre všetky situácie a je relatívne trvalé.

Označovanie porúch pozornosti a aktivity:
  • ADD – vývinová porucha pozornosti s normálnou aktivitou, bez hyperaktivity (syndróm deficitu pozornosti),
  • ADHD – vývinová porucha charakterizovaná veku dieťaťa neprimeraným stupňom pozornosti, rozptýlenou pozornosťou s hyperaktivitou,
  • porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou a impulzivitou,
  • porucha pozornosti a koncentrácie spojená s agresivitou,
  • porucha pozornosti a koncentrácie bez agresivity.
Príznaky poruchy sú rozmanité a sú zastúpené v oblasti poznávacej, v motorickej i v emocionálnej oblasti (Hučík – Hučíková, 2010).