Sebaregulačné vlastnosti osobnosti
Zdravá sebaúcta je pozitívny pohľad na seba, osoba sa cíti kompetentná a prejavuje voči sebe úctu, má sa rada (Pulmer, 2010). Tieto dva komponenty – vedomie vlastných kompetencií na základe ich reálneho uplatňovania v živote a prežívanie úcty, lásky voči sebe, môže byť v školskom prostredí ovplyvnené najmä (Vágnerová, 2001):
  • zážitkom úspechu alebo neúspechu,
  • uvedomením si rozdielu medzi vlastným výkonom a výkonom iných,
  • hodnotením autorít (rodičov a učiteľov) a rovesníkov.
Nezdravá miera sebaúcty sa prejaví navonok dvoma na prvý pohľad diametrálne rozdielnymi prejavmi správania, konkrétne prejavmi nadradenosti, zdôrazňovaním vlastnej dôležitosti a devalváciou hodnoty iných, ich ponižovaním. Opačným prejavom je sebapodceňovanie, podriaďovanie sa iným, sociálna inhibícia.