Modely výchovných štýlov
Pojem výchovný štýl, spôsob výchovy je súhrnným pomenovaním zložitého systému výchovných procesov, v ktorom dôležitú úlohu zohrávajú:
  • emocionálne vzťahy medzi dospelým a dieťaťom,
  • spôsob ich komunikácie po obsahovej i formálnej stránke,
  • veľkosť výchovných požiadaviek zo strany dospelého,
  • spôsob kladenia a kontroly požiadaviek,
  • voľba výchovných prostriedkov,
  • spôsob akým dospelý reaguje na dieťa,
  • miera vzájomného rešpektovania sa a prejavovanej úcty (Čáp – Mareš, 2001).
Model troch výchovných štýlov vychádzajúc zo štýlov riadenia (Lewin, 1948) rozlišuje:
  • autokratický štýl: prevláda dominantný spôsob vedenia dieťaťa,
  • integračný: prevláda demokratický – sociálne integračný spôsob vedenia dieťaťa,
  • liberálny štýl: prevláda slabé vedenie.