Modely výchovných štýlov
Pojem výchovný štýl, spôsob výchovy je súhrnným pomenovaním zložitého systému výchovných procesov, v ktorom dôležitú úlohu zohrávajú:
emocionálne vzťahy medzi dospelým a dieťaťom,
spôsob ich komunikácie po obsahovej i formálnej stránke,
veľkosť výchovných požiadaviek zo strany dospelého,
spôsob kladenia a kontroly požiadaviek,
voľba výchovných prostriedkov,
spôsob akým dospelý reaguje na dieťa,
miera vzájomného rešpektovania sa a prejavovanej úcty (Čáp – Mareš, 2001).
Model
troch výchovných štýlov
vychádzajúc zo štýlov riadenia (Lewin, 1948) rozlišuje:
autokratický štýl: prevláda dominantný spôsob vedenia dieťaťa,
integračný: prevláda demokratický – sociálne integračný spôsob vedenia dieťaťa,
liberálny štýl: prevláda slabé vedenie.