Školská psychológia, predmet jej skúmania, stručná história jej vzniku a vývinu
V užšom slova zmysle je školská psychológia psychologickou špecializáciou, ktorá skúma a vysvetľuje psychologické aspekty činnosti školy ako výchovno vzdelávacej inštitúcie a nachádza možnosti profesionálneho uplatňovania integrovaných psychologických poznatkov, techník, metód a postupov v školskom prostredí v profesii školského psychológa.

V širšom zmysle slova sa školská psychológia označuje aj ako malá pedagogická psychológia, chápe sa ako teoreticko-aplikovaná psychologická disciplína. Skúma psychologické aspekty školy ako výchovno vzdelávacej inštitúcie a z hľadiska pedagogickej praxe učiteľa, skúma, aké integrované psychologické poznatky v podmienkach školy možno uplatniť, aké podnety, postupy, metodiky a metódy realizovať (Gajdošová, Herenyiová, Valihorová, 2010).

Školská psychológia sa zaoberá psychologickými aspektmi školy a všetkých jej subsystémov a prispieva k ich optimálnemu rozvoju, venuje pozornosť riešeniu problémov žiakov v učení, správaní, prežívaní a ich profesionálnej orientácii.
Aplikačný aspekt na školské prostredie a tendenciu využívať psychologické poznatky na podporu školy, možno považovať za charakteristické črty školskej psychológie ako samostatnej vedeckej disciplíny.