Únavu možno prekonať odpočinkom a spánkom, ktorý umožňuje človeku regenerovať vnútorné sily. Odpočinok je úsilie, ktoré vedie k odstráneniu únavy a obnoveniu duševných a telesných síl. Z psychohygienického hľadiska je dôležitá dĺžka spánku, ktorá sa mení v jednotlivých fázach vývinu človeka. Neprerušovaný spánok detí prvej až štvrtej triedy by mal trvať 13 – 11 hodín, deti a dospievajúci v piatom až ôsmom ročníku by mali spať aspoň 11 – 10 hodín a vo veku štrnásť až osemnásť rokov sa odporúča 9 – 8 hodín spánku (Musil, 1995).
Problematika odpočinku súvisí s otázkami voľného času, ktorý je súčasťou denného rozvrhu práce a odpočinku. Je žiadúce minimalizovať v tejto oblasti extrémy vo forme príliš voľného alebo prísneho režimu, nedôsledného, nejednotného, nepravidelného a arytmického režimu.
V oblasti duševnej hygieny zohrávajú dôležitú úlohu aj fyzikálne podmienky, konkrétne akustické podmienky ovplyvňujú duševnú pohodu i výkonnosť nielen žiakov ale aj učiteľov. Akustickú pohodu ovplyvňuje: hlasitosť prednesu učiteľa, neprítomnosť echa, nízka hladina hluku a rovnomerné rozdelenie zvuku v priestore triedy. V indikovaných situáciách má význam aj hudba podľa zásad muzikoterapie.