Kognitívny štýl a štýl učenia
Termínom kognitívny štýl označujeme spôsoby, akým človek poznáva, ide o isté poznávacie štýly.

Kognitívne štýly možno definovať ako charakteristické spôsoby vnímania, zapamätávania si informácií, myslenia, riešenia problémov, rozhodovania. Sú prejavom individuálnych rozdielov v tom, ako ľudia organizujú a riadia svoje informácie a skúsenosti (Mareš, 1998). Patria do kategórie dispozícií, sú z väčšej časti vrodené, málo ovplyvniteľné, či meniteľné (Průcha – Walterová – Mareš, 2001).

Z hľadiska kognitívnych štýlov v pedagogike sú najpodstatnejšie dve (Hrabal, 2002, Fontana, 1997):
  • impulzivita vs. reflektivita, rýchlosť vs. pomalosť riešenia, chybovosť vs. bezchybovosť riešenia,
  • analytický vs. globálny, sústredenosť na odlišnosť, alebo naopak podobnosť podnetového poľa.