Charakteristika neprospievajúceho žiaka
Školská prax za neprospievajúceho žiaka pokladá takého, ktorý z jedného alebo viacerých učebných predmetov sústavne nedosahuje učebnými osnovami určené výsledky a príčiny vidí najmä v chýbajúcich schopnostiach a predpokladoch žiaka úspešne sa učiť.

Z pedagogicko-psychologického hľadiska je neprospievajúci taký žiak, ktorý nedosahuje učebné výsledky primerané svojím osobnostným predpokladom a schopnostiam sústavne alebo epizodicky. Podstata neprospievania spočíva v narušenej schopnosti žiaka dosahovať požadované výsledky v dôsledku narušenia zdravého, normálneho vývinu osobnosti, neprospievanie žiaka je prejavom zlyhania, krízy (Ďurič – Grác – Štefanovič, 1991).

Neprospievanie žiaka má osobné aj spoločenské dôsledky:
  • zasahuje celú osobnosť žiaka,
  • nižšie vzdelanie vedie k menšej možnosti zamestnať sa, k nižšej životnej úrovni, k nespokojnosti so sebou.