Optimálna organizácia vyučovacieho procesu
Konkrétne ciele vyučovacieho procesu by mali spĺňať tieto požiadavky (Turek, 2008):
  • Konzistentnosť – podriadenosť nižších cieľov cieľom vyšším
  • Primeranosť – súlad požiadaviek vyjadrených cieľmi s možnosťami a schopnosťami žiakov i učiteľov, s reálnymi podmienkami vyučovacieho procesu.
  • Vyjadrenie v pojmoch výkonov žiakov – cieľ má opisovať konečný stav, ktorý má byť dosiahnutý, t. j. zmeny v osobnostiach žiakov, čo sa v oblasti vzdelávania nazýva vedomosti, zručnosti, postoje atď.
  • Jednoznačnosť – formulácia cieľa takými slovami, ktoré nepripúšťajú viacznačný výklad ich zmyslu ani učiteľmi, ani žiakmi.
  • Kontrolovateľnosť, merateľnosť – určenie cieľa tak, aby umožnil porovnať dosiahnuté výsledky s vytýčenými cieľmi a rozhodnúť, do akej miery sa ciele dosiahli.
  • Rešpektovanie taxonómie cieľov vyučovacieho procesu – v podstate ide o klasifikáciu cieľov. Kritériom klasifikácie bývajú relatívne samostatné oblasti psychickej činnosti žiakov pri učení.