5.6 Optimálna organizácia vyučovacieho procesu
Ako správne riadiť vyučovací proces?
Vyučovanie je náročný proces a jeho efektivita je multifaktoriálne podmienená. Nevyhnutnou podmienkou správne organizovaného vyučovacieho procesu je navodenie poznávacej, myšlienkovej činnosti žiakov a dosahovanie cieľov vyučovacieho procesu, usporiadaného tak, aby zodpovedal tejto požiadavke.

Učiteľ navodzuje a riadi učebňu činnosť žiakov tak, aby si osvojili učivo predpísané a stanovené učebnými osnovami. Pri tejto činnosti sa musí usilovať o to, aby každé učivo obohatilo žiaka nielen vedomostne, ale aby ho súčasne pripravovalo na život a prácu v spoločnosti. Poukazuje na význam učiva v konkrétnom každodennom živote, v jednotlivých pracovných profesiách a pod.

Takýto prístup k učivu a k jeho stvárňovaniu žiakom nám už naznačuje, že vyučovanie plní aj výchovný charakter, prispieva k profesijnej orientácii žiakov, prebúdza záujem o dianie v jednotlivých vedných odboroch, záujem o dianie v spoločnosti a pod.