Čáp (1993) vymedzuje únavu ako stav organizmu, pri ktorom sa znižuje fyzický, intelektový výkon, spomaľujú sa reakcie, stúpa počet chýb, žiak nedokáže vyriešiť úlohy, ktoré by v lepšom stave zvládal. Mení sa prežívanie, vzniká pocit únavy, zvýšeného napätia, malátnosti, ľahostajnosti, niekedy podráždenosti, klesá motivácia žiaka k učebnej činnosti, pozornosť je narušená.
Učiteľ by mal byť schopný rozpoznať jednotlivé stupne, resp. štádiá únavy: počiatočný, stredný, vysoký alebo pocit bežnej únavy, malátnosť, pocit silnej únavy, krajná únava, vyčerpanosť.
Únava sa najčastejšie prejavuje (Musil, 1995):
|
|
|
-
zvýšené vedomie polohy tela, nepríjemné pocity, potreba sadnúť si, vrtenie sa,
|
|
|
|
-
zvýšená dráždivosť, nervozita, neznášanlivosť, obviňovanie druhých ľudí,
|
|
|
|
|
|
|