Príklad prirodzeného experimentu:
Hurlocová (Ďurič – Grác – Štefanovič, 1991) skúmala, aký vplyv má odmena v porovnaní s trestom na ďalší výkon žiakov v matematike. Žiakov rozdelila na štyri skupiny, zadala im matematické úlohy, prvú skupinu pochválila za dobré výsledky, druhú skupinu pokarhala za zlé výsledky, tretiu skupinu si vôbec nevšímala, ale táto skupina počula pochvalu i pokarhanie, štvrtá skupina bola v inej triede a pochvalu a pokarhanie nepočula. Pri ďalšom počítaní sa pochválená aj pokarhaná skupina zlepšila o päťdesiat percent, neskôr sa pochválená skupina zlepšila až o sedemdesiatdeväť percent, kým pokarhaná skupina už svoj výkon nezlepšovala. Najhoršie výsledky dosiahla štvrtá skupina, ktorá nebola motivovaná pochvalou ani pokarhaním. Hurlocová dospela k záveru, že pochvala i pokarhanie motivujú na krátky čas rovnako, ale pre ďalšie obdobie pochvala prináša neporovnateľne lepšie výsledky ako pokarhanie.
Príklad interview o čitateľských praktikách v rodine
– zvukový záznam nájdete po kliknutí na tento odkaz
Príklad elektronického dotazníka – nájdete po kliknutí na tento odkaz