Zdravotné znevýhodnenie vplýva na osobnostný vývin žiaka a v istej miere ho limituje v snahe dosahovať požiadavky školy. Ak zdravotné znevýhodnenie obmedzuje vývin niektorých schopností a zručností, resp. schopností nadobúdať vedomosti, prejaví sa problémami v oblasti vzdelávania.
Pri výchove a vzdelávaní detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením sa postupuje podľa vzdelávacích programov pre:
deti a žiakov s mentálnym postihnutím,
deti a žiakov so sluchovým postihnutím,
deti a žiakov so zrakovým postihnutím,
deti a žiakov s telesným postihnutím,
deti a žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou,
deti a žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami,
deti a žiakov chorých a zdravotne oslabených,
deti a žiakov hluchoslepých,
žiakov s vývinovými poruchami učenia,
žiakov s poruchami aktivity a pozornosti,
deti a žiakov s viacnásobným postihnutím,
deti a žiakov s poruchami správania (§ 94 ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z.).