Optimálna organizácia vyučovacieho procesu
Ciele vyučovacieho procesu sa konkretizujú prostredníctvom učiva a pomocou prostriedkov vyučovania (metód, foriem, učebných pomôcok, didaktickej techniky) sa realizujú. Prvkami učiva teda nemôžu byť iba poznatky (osvojovanie týchto poznatkov zabezpečí realizáciu cieľov), prvkami učiva musia byť aj skúsenosti zo známych spôsobov činnosti, z tvorivej činnosti a emocionálno – citové skúsenosti, alebo inak povedané, informácie, intelektuálne a motorické zručnosti, kognitívne stratégie a postoje. Cieľ musí jednoznačne definovať požadovaný stav.

Špecifické ciele sa zvyknú podľa psychických procesov učiacich sa rozdeľovať na:
  • Kognitívne (poznávacie) – zahŕňajú oblasť vedomostí, intelektuálnych zručností, poznávacích schopností. Pretože prevažujú pri vzdelávaní, nazývajú sa tiež vzdelávacie ciele.
  • Afektívne – zahŕňajú citovú oblasť, oblasť postojov, hodnotovej orientácie a sociálno-komunikatívnych zručností. Ich dosahovanie je hlavným zámerom výchovy, preto sa nazývajú aj výchovné ciele.
  • Psychomotorické – zahŕňajú oblasť motorických zručností a návykov s účasťoui psychických procesov. Prevládajú v praktickom vyučovaní, nazývajú sa tiež výcvikové ciele (Turek, 2008).