|
-
odmietanie situácií, v ktorých by malo prísť k odlúčeniu od matky alebo od osoby, na ktorú je dieťa citovo viazané,
|
|
-
neutíchajúci plač, často až s prejavmi agresivity voči okoliu, ale i voči sebe (hodí sa o zem, búcha si hlavu, škrabe sa) v prípade, že už k odlúčeniu došlo a dieťa to nevie spracovať,
|
|
|
|
-
časté bývajú aj nočné mory a zlé sny, ako aj prebúdzanie sa počas spánku a uisťovanie sa o prítomnosti matky, rodičov,
|
|
|
|
-
odmietaním dieťaťa ostať doma s niekým iným, kto naň dá pozor a bude sa mu venovať (vyžaduje vždy prítomnosť osoby, na ktorú je citovo pripútaný a nikoho iného neakceptuje),
|
|
-
najvýraznejšie sa prejavuje strachom dieťaťa z dochádzania do školy a odmietaním školy, u detí 1. ročníka ZŠ je odmietanie školy pomerne časté a prejavy separačnej úzkosti sú nielen u detí, ale často i u rodičov, ktorí si musia zvyknúť na novú situáciu. Dieťa ale svoj strach zo školy nevie vysvetliť, v škole mu je dobre, má tam kamarátov, darí sa mu, len nevie zvládnuť prechod od matky do školského prostredia,
|
|
-
rané problémy pri odchode do školy, dieťa odmieta ísť do školy, sťažuje sa na bolesti brucha, plače, kričí,
|
|
|
|
|