Medzi metódy najčastejšie používané v postupoch tvorivého riešenia problémov a pri stimulácii tvorivosti patria heuristické metódy (DITOR heuristika M. Zelinu [59], TRIZ heuristiku zostavil G. S. Altšuller, IDEALS heuristický návod vytvoril G. Nadler).
Medzi ďalšie metódy patria: stratégia podnetných otázok, metóda zoznamu kontrolných otázok, brainstorming (písaný brainstorming, pingpongový brainstorming), HOBO metóda, Gordonova metóda, metóda Phillips, synektika W. J. J. Gordona, situačná metóda, inscenačná metóda.
Na tvorivosť vplýva celý rad pozitívnych aj negatívnych pod mienok. Negatívne bariéry tvorivosti možno rozdeliť (Adams, 1986) na: emočné, percepčné, intelektovéa výrazové. V škole sa nepochybne k nim pridávajú nevyhovujúce učebné priestory, nedostatok učebných pomôcok, didaktickej techniky, subjektívnosť hodnotenia žiakov učiteľmi, nevhodné vyučovacie metódy a pod.