Dynamické vlastnosti osobnosti – temperament
Dimezie temperamentu podľa teórie Thomasa a Chessovej (in Keogh, 2007).
  • Úroveň aktivity – pomer aktívnych a neaktívnych periód v čase bdelosti môže byť vysoká – stredná – nízka.
  • Pravidelnosť biologických funkcií sa vzťahuje k činnostiam ako sú spánok, príjem potravy a vyprázdňovanie. Pravidelnosť môže byť vysoká – stredná – nízka.
  • Prístupnosť verzus stiahnutie, ako reakcia na nové situácie, napr. nové jedlo, hračku, osobu.
  • Ľahká alebo náročná adaptabilita na zmenu – vyjadruje mieru prispôsobivosti žiaka na zmenu.
  • Podnetový (reakčný) prah – na zrakové, sluchové, taktilné, chuťové, čuchové a sociálne podnety prah môže byť nízky – žiak reaguje na minimálny podnet alebo vysoký prah – vyžaduje sa silný podnet, aby naň žiak zareagoval.
  • Kvalita prevažujúcej nálady – vyjadruje kvalitu tzv. habituálnej nálady, ktorá môže byť pozitívna alebo negatívna.
  • Intenzita vyjadrenia nálady – vyjadruje mieru energie, ktorú žiak vkladá do prejavu, môže byť vysoká, stredná alebo nízka.
  • Odkloniteľnosť pozornosti pri trvajúcej činnosti – môže byť ľahká, stredná alebo ťažká.
  • Dĺžka rozpätia pozornosti a stupeň vytrvalosti – vyjadruje nám, ako dlho sa dieťa dokáže na istú činnosť sústrediť a ako reaguje na prekážku pri danej činnosti.