Metódy rozvíjania tvorivosti žiakov
Najčastejšie sa na zisťovanie tvorivosti používajú testy, v ktorých sa zisťuje fluencia, flexibilita a originalita myslenia. Pri určovaní úrovne tvorivosti žiakov sa odporúča používať metódu pozorovania a metódu analýzy produktov ich činnosti.

V psychologickej ale i pedagogickej literatúre sú prezentované rôzne metódy rozvíjania tvorivosti. M. Zelina (1994) ich rozdeľuje na tieto skupiny:
  • Metódy tvorby tvorivých, divergentných úloh.
  • Vyučovacie stratégie – zaraďujeme sem problémové vyučovanie, objavujúce vyučovanie, projektové vyučovanie.
  • Metódy, ktoré obsahujú úlohy na dôvtip, a antirigidné myslenie, ide zvyčajne o úlohy konvergentné, ale riešenie v sebe obsahuje niečo neobvyklé.
  • Metódy na rozvíjanie vnímania, senzitivity, otvorenosti k vonkajšiemu a vnútornému svetu, citlivosť postrehu, cvičenie asociačnej, percepčnej a apercepčnej pohotovosti.
  • Metódy rozvíjania fantázie, imaginácie, predstavivosti.
  • Metódy zlepšovania fluencie, flexibility, originality a elaborácie pri myšlienkovej produkcii.
  • Metódy zlepšovania tvorivého hodnotenia. Ide o nácvik rozhodovacích procesov, diskusie, polemiky a pod