Definovanie vyučovania a psychologické koncepcie vyučovacieho procesu
Pojmom vyučovanie označujeme zámerné a systematické pôsobenie učiteľa na žiaka s cieľom osvojenia istých vedomostí, zručností a návykov a formovania istých spôsobov správania, osobnostných vlastností v súlade s požiadavkami danej spoločnosti. Vyučovanie v sebe zahŕňa proces vzdelávania i výchovy.

Ide o vzájomnú aktívnu interakciu učiteľa a žiaka, pri ktorej učiteľ:
  • vysvetľuje učebný obsah, teoretický a praktický význam,
  • obohacuje predstavy a pojmy žiakov,
  • rozvíja ich poznávacie a iné procesy (pamäť, fantázia, pozornosť),
  • formuje ich osobnostné vlastnosti (spoločenskosť, čestnosť, zodpovednosť, samostatnosť),
  • riadi poznávaciu činnosť žiakov,
  • podporuje učebnú aktivitu žiakov a vzbudzuje túžbu po poznaní.