Model dvoch dimenzií rodičovského postoja (Schaefer, 1959) umožňuje diferenciáciu na základe dvoch kriteriálnych znakov:
|
-
dimenzia emocionálneho vzťahu: kladný postoj k dieťaťu, láska verzus negatívny postoj, nepriateľstvo, zavrhnutie,
|
|
|
Model štyroch štýlov výchovy (Baumrind, 1967, 1991, Maccoby – Martin, 1983) predstavoval modifikovanú podobu predchadzajúceho modelu a umožňoval diferenciáciu týchto štýlov:
autokratick, autoritatívne-rešpektujúci, zanedbávajúci štý, zhovievaný štýl.
Analyticko-syntetický model – model deviatich polí (Čáp-Mareš, 2001) umožňuje diferenciáciu jednotlivých štýlov na základe dvoch dimenzií:
|
-
riadenie, ktoré môže byť silné, stredné, slabé alebo rozporné,
|
|
|
Nech už vychádzame z akéhokoľvek modelu, dôležité je uvedomiť si, že úcta k osobnosti, láskyplné, ohľaduplné zaobchádzanie je prvoradým predpokladom priaznivého vývinu dieťaťa.
Spôsob výchovy patrí k veľmi dôležitým podmienkam jeho vývinu.