Psychologické a sociálne aspekty znevýhodnených, postihnutých žiakov
Človeka s postihnutím možno podľa Požára (2005) charakterizovať ako človeka, u ktorého existuje zjavný nedostatok či deficit orgánu, alebo jeho funkcie, následkom čoho nastáva modifikácia poznávania, nadobúdania sociálnych spôsobilostí a ich uplatňovania a u ktorého sa vyskytujú špecifické osobitosti v genéze, štruktúre a dynamike osobnosti. Tento pojem sa používa zvlášť v oblasti zdravotného znevýhodnenia.

Znevýhodnenie môže mať rôzne podoby. Podľa príčiny vzniku resp. následkov tohto znevýhodnenia ich môžeme kategorizovať takto (Vágnerová, 2005):
Psychosociálne znevýhodnenie predstavuje komplex znevýhodnení, ktoré ovplyvňujú vývin detskej osobnosti. Príčinou tohto znevýhodnenia je nejaká dysfunkcia v oblasti rodiny (rozpad rodiny, necitliví, ubližujúci rodičia). Tento druh záťaže sa odráža vo všetkých oblastiach života dieťaťa, zvlášť v oblasti školskej socializácie. Pomoc spočíva v zmiernení nevhodných rodičovských prístupov najlepšie prostredníctvom rodinnej psychoterapie.
 
Sociokultúrny hendikep predstavuje obmedzenie žiaka v oblasti vhodných sociokultúrnych skúseností. Ide o žiakov z minoritných etník, cudzincov, sociálne zanedbávané deti, deti z nízkej spoločenskej vrstvy. Ich predpoklady zvládať nároky školy nemusia byť znížené, niekedy chýbajú len isté poznatky a zručnosti. Vo všeobecnosti škola predstavuje záťaž v tom, že kladie väčšie nároky, núti k získaniu množstva poznatkov, potrebe prijať nové hodnoty a normy, ktoré sú niekedy odlišné od tých, ktorými sa riadi rodina žiaka.
 
Zdravotný hendikep vedie žiakov k obmedzeniu v oblasti dipozícii, limituje predpoklady na zvládnutie bežných nárokov školy. Dôsledkom choroby, zdravotného postihnutia žiaci môžu prežívať:
zvýšenú únavu, sú pomalé, majú obmedzenú pohyblivosť, môžu mať problémy v oblasti zmyslovej percepcie, z čoho vyplýva redukovaný príjem informácií, môžu mať problém vnímať hovorenú reč alebo sa verbálne dorozumievať, znížením intelektovej kapacity vzniká problém s porozumením učiva a sociálnych podnetov. Zdravotný stav je príčinou limitovaného vývinu rôznych kompetencií a z neho vyplývajúcich nedostatočností.