Metódy výchovného pôsobenia učiteľa na žiaka
Po stanovení parciálnych cieľov stojí pedagóg pred kľúčovou otázkou, akou cestou, spôsobom, metódou je možné tento cieľ dosiahnuť. Medzi metódy výchovného pôsobenia možno zaradiť nasledujúce metódy (Ďurič – Grác – Štefanovič, 1991):
 
1. Metóda objasňovania – klarifikácia

Prostriedok ovplyvňovania: poznatkové argumenty.
Predpoklad ovplyvňovania: pochopenie.
Dôsledok ovplyvňovania: názor, náhľad (odraz vzťahu človeka k niekomu, niečomu).
Základné pojmy: téza a argument.

Základom tézy – informácia, ktorú subjekt podrobuje kritickému rozboru z hľadiska jej pravdivosti – je to myšlienka alebo poučka, ktorej platnosť treba dokázať a ubrániť.
 
 
2. Metóda presvedčovania – persuázia

Prostriedok ovplyvňovania: pôsobenie hodnotovými argumentmi.
Predpoklad ovplyvňovania: dobrovoľnosť, zúčastnenosť a zainteresovanosť.
Dôsledok ovplyvňovania: racionálno-emotívna uistenosť, presvedčenie.
 
 
 
 
 
 
3. Metóda príkladovania – exemplifikácia

Príklad – prostriedok aj metóda medziľudského ovplyvňovania.
Vzor, model – nositeľ vzorovej činnosti.
Percipient – subjekt ovplyvnený vzorom.
Exemplifikátor – mediátor, sprostredkovateľ.

Prostriedok ovplyvňovania: pôsobenie vzormi.
Predpoklad ovplyvňovania: osobná príťažlivosť, odpudivosť.
Dôsledok ovplyvňovania: príkladom navodené správanie.
 
4. Metóda cvičenia – exercitácia

Prostriedok ovplyvňovania: pôsobenie opakovanou i neopakovanou činnosťou.
Predpoklad ovplyvňovania: spokojnosť alebo nespokojnosť vyplývajúca zo skúseností.
Dôsledok ovplyvňovania: motivačná spôsobilosť.

 
 
 
 
 
5. Metóda vsugerovávania – sugescia

Psychické pôsobenie prostredníctvom reči a nerečových prostriedkov pri zníženej argumentácii. Využíva sa len ojedinele, nikdy nie samostatne.

Prostriedok ovplyvňovania: pôsobenie sugestívnymi formulami.
Predpoklad ovplyvňovania: znížená úroveň vedomia.
Dôsledok ovplyvňovania: nekritické prijatie myšlienky, sugescia.

 
 
 
Pri dosahovaní vytýčených výchovných cieľov je žiaduce využívať uvedené metódy výchovného pôsobenia vo vzájomnej interakcii, je potrebné starostlivo zvážiť, ktoré použiť v jednotlivých etapách výchovného procesu.