Výchovný štýl pedagóga
Obdobne ako výchovný štýl rodičov sa dá opísať aj výchovný štýl učiteľa, pedagóga, berúc do úvahy špecifiká školského prostredia. Medzi odporúčania ohľadom výchovného pôsobenia pedagóga možno zaradiť (Tausch – Tauschová, 1977):
  • rešpektovanie dieťaťa, uznanie jeho práv, vymedzenie povinnosti a uznanie dôstojnosti ľudskej bytosti,
  • dospelý svoju moc využíva v prospech iných, nie proti nim,
  • je spravodlivý voči všetkým, neuprednostňuje iba niektorých,
  • prejavuje dôveru, očakáva, že deti splnia jeho požiadavky,
  • prejavuje sa pojne, bez nervozity, úzkosti, agresívnych prejavov,
  • snaží sa deti chápať, pomôcť im,
  • berie do úvahy ich emocionálne prežívanie, myslenie, túžby,
  • podporuje v nich samostatnosť, iniciatívu,
  • dáva im podiel na rozhodovaní a preberaní zodpovednosti za svoje rozhodnutia,
  • pôsobí na deti skôr príkladom, nie príkazom, zákazom,
  • priamo zasahuje len v nevyhnutných situáciách,
  • namiesto častých odmien a trestov uplatňuje prirodzené a logické dôsledky,
  • uplatňuje povzbudzovanie dieťaťa, podporuje a rozvíja jeho silné stránky, dobré vlastnosti,
  • na ovplyvňovanie žiaka využíva aj skupinu spolužiakov,
  • podporuje pocit spolupatričnosti, začlenenie iných do skupiny.