Negativizmus a vzdor žiaka
Objavuje sa počas vývinu najmä v predškolskom veku a dospievania. Zdrojom takého negatívneho javu je najmä výchova založená na častých zákazoch a príkazoch, alebo naopak, výchova založená na ľahostajnosti, nezáujme či prílišnej benevolencii.
Klamstvo žiaka
Deti v ranom detstve nedokážu rozlíšiť úmyselné klamstvo od lži. Túto rozlišovaciu schopnosť nadobúdajú až na určitom stupni svojho intelektového vývoja. V školskom veku sú už deti schopné rozlíšiť pravdu od fantázie a výmyslov, sú zodpovedné za to, čo vyslovia a čo tvrdia. Školská mládež sa veľmi často uchyľuje ku klamstvám (napr. záchrana seba alebo niekoho iného).
Agresívne prejavy
Agresívne správanie môže byť vyjadrené rôznymi prostriedkami, môže mať rôznu intenzitu, ktorá závisí aj od veku dieťaťa. Prostriedky vyjadrenia agresie zahŕňajú agresívne predstavy alebo zámery, agresívne slovné prejavy, ako sú: nadávky, vyhrážky, fyzická agresia alebo agresívny akt. Ten môže byť zameraný proti predmetom, živým bytostiam, zvieratám, osobám či voči sebe.
Rizikové správanie
V správaní detí tu patrí vyhľadávanie nebezpečných situácií, dopravné priestupky, vyliezanie na vysoké objekty, experimentovanie s chemickými a výbušnými látkami, hra s ohňom.
Úteky z domova a túlanie
Za útek sa považuje nedovolené a nevhodné vzdialenie sa z výchovného prostredia na kratšiu alebo dlhšiu dobu. Najčastejšou príčinou úteku býva strach z trestu (zlé vysvedčenie…), zo zlého zaobchádzania v rodine alebo pri väčších deťoch túžba po dobrodružstve.
Privlastňovanie si cudzích vecí, krádeže
Pojem krádeže predpokladá taký stupeň duševného vývinu dieťaťa, keď už rozozná, čo patrí jemu a ostatným ľuďom i zámernosť svojho činu. Pri posudzovaní krádeže sú dôležité práve motívy. Môžu to byť existenčné dôvody, a to najmä vtedy, keď rodiny nie sú schopné zaistiť ich minimálne potreby (krádež potravín, odevov…). Do najťažšej skupiny patria krádeže so zištnými cieľmi, ktoré smerujú a vedú k osobnému obohateniu, k zaisteniu života a lacného blahobytu. Tu sa už objavujú prvky, ktoré smerujú k asociálnosti či začínajúcej delikvencii.
Záškoláctvo
Je formou úteku zo školy, najčastejšie vyprovokované školským prostredím. Takto si deti často riešia vlastné citové problémy, ale môže k tomu viesť aj strach pred učiteľom, zo šikanovania, zlyhanie v škole a následne trest od rodičov.